Tablice elektroniczne w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Część druga.
Tablice elektroniczne, które na stałe zagościły na miejskich przystankach, są dużym usprawnieniem tradycyjnego rozkładu jazdy. Użyteczne informacje, które wyświetlają tablice, są dodatkowo podane w sposób dostępny dla osób starszych i słabiej widzących.
W poprzednim artykule Tablice elektroniczne w komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Część pierwsza1, poznaliśmy charakterystykę papierowego rozkładu jazdy. W tym artykule przedstawię, czym różnią się tablice elektroniczne od tradycyjnego rozkładu, jakie informacje zawierają, oraz w jakim celu wyświetlają piktogramy. Serdecznie zapraszam.
Informacja zależna od czynników
Papierowy rozkład jazdy przedstawia stałe informacje, niezależnie od zewnętrznych warunków. Opóźnienie linii 33 spowodowane zmianą trasy w okolicy Placu Strzegomskiego nie wpłynie na zawarte w rozkładzie informacje. Tablica elektroniczna natomiast wyświetla informacje w zależności od pewnych czynników, takich jak czas czy jakość powietrza. Z każdą zmianą wyświetlacz LED prezentuje aktualne dane. Jest to duże ułatwienie dla pasażerów.
Zależna od
- Czasu
- Jakości powietrza
- Dostępu do sieci
- Opóźnienia linii
- Zmiany rozkładu jazdy
Bogactwo informacji
Liczba informacji w przeciwieństwie do papierowego rozkładu jest znaczna. Warto zauważyć, że powierzchnia tablicy elektronicznej technicznie umożliwia wyświetlanie dowolnej informacji — komunikatów, symboli graficznych, a nawet reklam. Pasażer oczekujący na tramwaj albo na autobus ma możliwość szybkiego zapoznania się z najważniejszymi informacjami: listą najbliższych połączeń, aktualną godziną, czy komunikatami MPK. Miłym akcentem są piktogramy identyfikujące miejsca kultury czy parki. Tablice elektroniczne korzystające z połączenia GSM w razie braku połączenia poinformują nas o awarii. W takim przypadku możemy skorzystać z tradycyjnego rozkładu.
Tablica wyświetla
- Czas
- Najbliższe połączenia
- Następne połączenia
- Piktogram
- Jakość powietrza
- Komunikaty MPK
- Informacje o braku połączenia GSM.
…w dostępny sposób
Tablice elektroniczne wyświetlają informacje w kontrastowych kolorach: pomarańczowym na czarnym tle. Taki zestaw kolorów ułatwia przeczytanie informacji ze znacznej odległości oraz w trudnych warunkach. Wybrany zestaw barw oraz rozmiar kroju ułatwia zapoznanie się z rozkładem osobom starszym i ze słabszym wzrokiem. Papierowy rozkład jazdy wydrukowany na białym papierze jest zdecydowanie mniej „dostępny” w godzinach wieczornych.
Miły akcent
Miłym akcentem, wnoszącym nieco życia w suche dane, są piktogramy. Zaprojektowane przez Adama Molendę, ułatwiają nawigację turystów po mieście. Celem DIP, czyli Dynamicznej Informacji Przystankowej, jest umieszczenie piktogramów w pobliżu parków, muzeów, czy stacji kolejowych. Przykładowo piktogram muzyka pojawia się w pobliżu Opery i Narodowego Forum Muzyki (NFM), a Kolej na przystanku Dworzec główny.
Problemy projektowe
Awaria zasilania oraz połączenia mobilnego jest niestety piętą achillesową nowoczesnego rozwiązania. Obecnie wrocławskie tablice elektroniczne, w przypadku braku połączenia GSM wyświetlają komunikat Brak połączenia GSM, co uniemożliwia korzystanie z rozkładu. Ponieważ rozkład jazdy nie często się zmienia, podczas tego typu awarii, można by wyświetlić stały rozkład. Dodatkowo wyświetlany komunikat: tryb awaryjny z częstotliwością raz na kilka minut nie uszedłby uwadze pasażerów. Lepiej wyświetlić stały rozkład niż informację o awarii.
Podsumowując, tablice elektroniczne są technologicznym rozwinięciem rozkładu papierowego. Choć stwarzają nowe wyzwania dla projektantów, rozwiązują wiele problemów, które nie są w stanie rozwiązać tablice papierowe. Możemy śmiało założyć, że oba rozwiązania będą współistniały jeszcze przez długi czas.