Ryrych.
człowiek komunikacja technologia

Okładka książki Art direction for the web

Andy Clarke: Art direction for the web

Obecny duch czasu dąży do „dostarczenia” szybkich, bezrefleksyjnych rozwiązań. Żyjemy w erze szablonów, gdzie jakość rozumiana jako całość doświadczania produktu cyfrowego zeszła na dalszy plan. Andy Clarke przedstawia, jak przemyślana reżyseria pozwala wybić się ponad szablonowe produkty. Czym według autora jest art direction?

Uses design techniques to intentionally evoke an emotional response from someone when they read an article, use a product, or visit a website.

Pierwsza część książki zawiera przykłady z popkultury i reklamy, w tym słynne kampanie promujące Garbusa w latach 50. i 60. zeszłego wieku. Następnie autor na bazie prostych projektów pokazuje, jak za pomocą klasycznych zasad projektowania tworzyć przemyślane kompozycje. Te klasyczne środki nie zmieniły się od setek lat i warto je poznać. Tutaj Clarke w zwięzłej formie omawia równowagę, symetrię, harmonię, kontrast, typografię, a także kompozycje zbudowane na siatce. Autor nie pozostawia nas w sferze teorii, ale przekuwa ją w praktykę w drugiej części książki. Ta w szczególności przypadnie do gustu projektantom i programistom front-end. CSS3 w roku 2020 pozwala na uzyskanie zaawansowanych układów, które dotychczas można było zobaczyć jedynie w druku.

Gorąco zachęcam do przeczytania książki. Jest przepięknie wydana i trzyma poziom tak jak pozostałe publikacje Smashing Media. Książkę można zakupić na stronie wydawnictwa.

Osobiście wykorzystałem zdobytą wiedzę do stworzenia dwóch projektów: Kart kontrastowych oraz artykułu Tablice elektroniczne w komu­nikacji miejskiej we Wrocławiu. Część druga. Od czasu lektury książki sporo eksperymentuję z różnymi układami.